söndag 26 juli 2009

Mas des Chimères Terasses du Larzac 2006

"Det var det godaste vinet du bjudit på", sa farsan. Ja, vad ska man säga? Lite glad blir man ju, samtidigt undrade jag vad för vin jag bjudit på tidigare ... Det här vinet kommer från importören Vinik, och tidigare viner från dem har inte riktigt fått mig att jubla (stora fruktiga viner med överextraherad frukt och ibland för mycket nya fat). Jag har två viner kvar av lådan med sex flaskor (man måste minst beställa sex flaskor). Terasses du Larzac är gjort på syrah, grenache, carignan och mourvedre. Ursprunget är Coteaux du Languedoc. Lagring har skett på nya franska ekfat, alkoholhalten är 14 procent och priset är 175 kr. Färgen är mörkt röd med rödblålila kant. Doften är stor med mörka bär (svarta vinbär, bigaråer och björnbär), rostade ekfat, järn, nypon, franska örter, snus och jord. Faten är väl integrerade och det finns mörk choklad, kaffe och cola. Smaken är kraftfull, fylligt med gott om riviga tanniner. Det är körsbärsfriskt och aningen solvarma hallon smyger sig på. Smakrikt vin med lång eftersmak. Mina invändningar är som tidigare - lite för syltigt och för varm karaktär som gör att vinet upplevs lite sötaktigt. Men det här är det bästa vinet från Viniks blandlåda - karaktärsfullt där tanninerna balanserar upp frukten bra. Härligt till grillad rostas.
Mas des Chimères Terasses du Larzac 2006: 3,5p av 5

2 kommentarer:

  1. Skönt att det var något som funkade, annars hade du väl hängt oss!
    Vi dricker gärna de här vinerna lite svala för att strama upp dem en smula. Oeuillade har vi på lut för att testa - en ren cinsault - men Larzac har vi inte provat än. Nollsjuan lär vara ännu bättre, att döma av vår jämförelse av deras AOC...

    Vilka var de andra vinerna, vi kan bara hitta två stycken Vanel.

    SvaraRadera
  2. Jo, det var tur att det funkade ;). Ni har helt rätt, lite svalare är att föredra. Personligen vill jag ha vinerna lite stramare och det här vinet har bra bett. Tack för tipsen för jag har provat viner som jag aldrig annars skulle fått kännedom om! Tidigare viner är Saint Croix och Domaine Singla syrah (se nedan). Sista vinet är Domaine Singlas Carignan, som ni provat och skrivit om - det var det vinet som fick mig att beställa från Vinik ...:)

    http://birkomvin.blogspot.com/2009/06/joh-jos-prum-riesling-bernkasteler.html

    http://birkomvin.blogspot.com/2009/03/domaine-singla-castell-vell-2006.html

    SvaraRadera