onsdag 29 juli 2009

Voss Estate Pinot Noir 2006

Voss Estate har varit en favorit en längre tid. Vinerna är druvtypiska (deras chardonnay har bra syra med balanserade fattoner, och lite burgundisk mineralitet), och har hyfsat pris för kvaliteten (under 200 kronor). Årgång 2005 var ett av de första vinerna jag noterade på bloggen och där uttryckte jag mig att 06:an skulle var lite mer kraftfull och förhoppningsvis mer tanniner - så? Voss Estate 2006 är röd i färgen, och jag anar lite rödbruna reflexer när jag snurrar på glaset. Doften är som vanligt stor och druvtypisk med kryddighet, jordgubbar och mörka skogshallon. Det finns också tryffel, sandelträ, svart te, cola och choklad/vanilj från fatlagringen. Smaken är frisk till mycket frisk. Tanninerna lyser lite med sin frånvaro (även om jag inte förväntat mig några sandpapper, så hade lite bett inte skadat) och det här vinet är lättdrucket - inte alls så kraftfullt som jag hoppats på. Och som tidigare är det mycket frukt och en känsla av restsötma tränger sig på. Det är i och för sig lingonsyrligt och körsbärsfrisk avslutning, men vinet blir lite av en besvikelse (eller mina förväntningar kanske var för höga?). Alkoholhalten liger på modiga 14,5 % och kanske det är lite för mycket. Nåväl med tanke på att doften sjunger nyanserat och komplexitet så får Voss Estate hänga med på favvolistan ett tag till ;-)
Voss Estate Pinot Noir 2006: 3p av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar