lördag 29 augusti 2009

Château de Cruzeau 2008

Nyhet för augusti. Hundra procent sauvignon blanc från André Lurton, ingen malolaktisk jäsning, relativt unga vinstockar och 10 månader på ekfat. Ursprung Frankrike, Pessac-Léognan. Jag vill ha, ett friskt, smakrikt vin med mineral, nässlor och lite sköna rökiga fattoner. Så vad får jag? Mycket ljusgul färg med gröna skimriga reflexer. Doften är ren, frisk, om än inte jättestor. Det är tydliga mineraltoner, som våta stenar och gummi. Efter någon minut i glaset kommer faten fram i form av vaniljsocker och hasselnötter. Jag vet inte om det är så mycket nässlor eller krusbär som skulle avslöja att det är sauvignon blanc, mer åt passionsfrukt och aningen kryddiga/aromatiska dofter som drar åt österrikisk grüner veltliner eller riesling. Smaken är torr, jättefrisk, med citrus, lime, sura krusbär och passionfrukt. Faten är inte alls påträngande utan den lilla nötigheten ligger skönt tillbakalutad. Vinet är mer elegant än smakrikt och är i det tunnaste laget för min smak. Eftersmaken är i stort sett obefintlig och doften är lite för mycket av passionsfruktsaktig för att jag ska bli imponerad. Kanske beror det på årgången, men Rochemorin 2006, för samma pris (149 kr), är mycket bättre och har mer ursprungskänsla än det här.
Château de Cruzeau 2008: 2,5p av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar