fredag 30 oktober 2009

Blåmusselsoppa & Quinta de Chocapalha

Supergod, smakrik och lite chillistark blåmusselsoppa från systembolaget.se. Till det en vit bloggrepris från juni, Quinta de Chocapalha reserva white 2007. Fatjäst och fatlagrad portugis med chardonnay och inhemska druvor. Vinet är strålande till soppan och vinet är lika strålande som sist. Kanske syran och frukten har avrundats en del och fatkaraktären och tropiska frukter (lime, ananas) träder fram lite mer. Men det här är riktigt bra och inte långt ifrån bra bourgogne, eller vit bordeaux. Finns kvar flaskor på butiken på Regeringsgatan, kostar 139 kr. Köpläge om man vill prova ett "nytt" vittvinsland (dock inget lagringsvin).

1 kommentar:

  1. Margareta Lundeberg4 december 2009 kl. 06:40

    Hej, först vill jag säga att jag är importör till Chocapalha så du vet att jag inte smusslar med det. Jag var bara tvungen att kommentera eftersom just detta vin är så väldigt bra. Tyvärr är det bara små volymer som görs och jag köper så mycket jag får. Kan tänka mig att blåmusselsoppan var strålande. Det jag bara vill kommentera eftersom jag tycker du har så rätt när du säger att den påminner om vit bourgogne. Jag har några 2004 branco reserva kvar för personligt bruk och varje gång vi har öppnat en flaska så slås jag av vad häftiga saker som händer med just detta vin. Kanske inte någon lagring typ 10 år men med stor fördel upp till 5-6 år.
    Hälsar Margareta på Klunk

    SvaraRadera