lördag 27 februari 2010

Xavier CdP 2007 åtta månader senare

När jag provade Xavier Châteauneuf-du-Pape 2007 i juni förra året så var vinet öppet, fruktigt och väldigt tilltalande. Det är det i och för sig i kväll också, men det är långt i från samma vin. Nu är det mer knutet, frukten har stillat sig och tanninerna och fruktsyran har fått en mer framträdande plats. Den berömda tunneln antar jag. Men visst finns det lite att skriva om ändå. Färgen är lika mörkröd som senast. Men doften är knuten trots dekantering, men här finns antydan till björnbär, hallon blandat med lakrits, örter och eneträ, lite fat och våt jord/mineral. Men oj vad slutet det är! Smaken är mycket mer friskare än jag minns den i somras, fylligt och inte alls lika fruktigt. Det är citrusfriska syror, hallon, järn, och peppar. Om det var mouvedrefrukten som slog igenom tidigare så är det grenachen som drar upp tempot ikväll. Efter ett par timmars luftning så har frukten vaknat till liv och det är ganska angenämt, om än lite eldig - 15% är inte att leka med - men vinet håller ihop. Men tror att vinet vinner på ryggläge 1-2 år (ikväll är det lite stumt).
Xavier Châteauneuf-du-Pape 2007: 3p av 5

3 kommentarer:

  1. Hej!
    En spännande recension. Drack själv en i augusti och var stormförjust(gillar mycket frukt).Återstår 3 flaskor. Jag hade tänkt att öppna en till helgen, men efter dina reflexioner väntar jag nog ett år för att se vad som hänt.

    J-C

    SvaraRadera
  2. Hej J-C, Vinet vinner nog på att ligga lite till, men dagen efter så var faten mer tydlig och det smakade fortfarande bra. Men varför inte prova en inom snar framtid? - och dekantera 1 timme före. Xavier själv menar att vinet peakar 2011-2012, men håller fram till 2020 (vilket jag tvivlar på, men jag hatar också "buljong"toner.)

    SvaraRadera
  3. Tack för svaret. Då får det bli till påsk när brorsan kommer ner från Norrland.En timme i förväg dekanterar vi.
    De resterande två får gå 2011 rsp 2012.
    En timme

    J-C

    SvaraRadera