lördag 20 augusti 2011

Chateau Grand-Puy-Lacoste 2008

Bordeaux 2008 har lyst lite med sin frånvaro i svenska vinbloggarna (de jag läser ;), vilket är synd. Jag är ute efter köpa på mig, så den som har lite tips får gärna skriva några rader... Jag drar mitt strå till stacken med noteringar som legat i "byrålådan" en dryg vecka... Färgen är mörk röd, med aning ljusare kant. Doften är ganska stor från början, men öppnar upp sig betydligt med dekantering och luftning ett par timmar. Här samsas dyra, välrostade franska ekfat med mörka bär, kaffe, korinter, svarta vinbär, ceder, blyerts, cigarrtobak, jord/mylla/grus och en liten antydan till stallbacke. Vinet känns oväntat tillgängligt och generöst i doften. Men vad ursprunget är - finns det inga tvivel om. Smaken är ganska balanserad med rejäl kroppsfyllnad och med sandiga tanniner och en syra som sticker iväg. Här finns, vinbär, grön paprika, kakao och mörk bitter choklad, kaffe och med den sköna fathanteringen tydligt i bakgrunden. Galet gott och proffsigt hantverk. Fortfarande ungt, men ändå tydlig fällning i sista glaset. Drygt 500 kronor på bolis. Frankofilen har en "tråd" om vad kännetecknar en bordeaux. Grand-Puy-Lacoste är klart bordeaux för mig, trots mycket nya fat så skiner ursprunget igenom.
Chateau Grand-Puy-Lacoste 2008: 4p av 5

3 kommentarer:

  1. Jag har legat väldigt lågt vad gäller nollåttorna på monopolet, så tack för en tidig titt. För egen del har det mest blivit enstaka slott som oftast brukar leverera, tex Poujeaux. Blir intressant att se hur vinet är nu när familjen Cuvelier (Clos Fourtet) tagit över helt.

    SvaraRadera
  2. Hej Birk, har endast provat 2008orna som primörer i sep 2009. Mitt intryck var då lite blandat, men överlag "rätt bra viner" och generellt lika bra eller oftast bättre än samma 2007. Det verkar finnas ett rätt stort utbud av 2008or ute i Europa, oftast till lite lägre pris än på SB. Men då tillkommer förstås frakt och sånt. Bland SBs 2008or finns mkt som jag tror är värt att prova; GPL var en av dem. Lagrange, HBL, Beausejour-Becot, Dom Chevalier (vet ej om den finns kvar), Poujeaux mfl. MVH - Vintresserad

    SvaraRadera
  3. Vinintresserad, tack för input. Bages Liberal och Poujeaux, har jag köpt - de brukar leverera (ej provat). De andra ska jag kolla upp... 2008, anses ju ganska bra, även priset är ju hyfsat. 2009, 2010 lär ju sätta prisrekord, och 2011 lär bli en varm årgång, vad jag läst...

    SvaraRadera