lördag 22 oktober 2011

Montirius Le Clos 2007

Jag skulle kunna kopiera flera av mina tidigare inlägg om det här vinet. För det är ungefär lika bra varje gång. Och jag faller lika lätt - varenda gång. Visst har jag jublat högre, än i kväll. Men jag blir aldrig besviken (inte överraskad heller...). Jämfört med tidigare flaskor av 07:an så har frukten börjat dra sig tillbaka och mer kryddor och rökta toner kommer fram (hallon och björnbär är dock inga problem att bocka av). Violdoften och fransk lavendel finns ju också där. Syran är slank och apelsinlik, lakrits/salmiak drar ihop säcken i slutet. Kroppen upplevs dock inte lika fyllig som tidigare - och tanninerna är inte heller så tydliga. Men jag saknar faktiskt lite stuns och smaken är lite väl kort. Nä, jag låter resten av flaska stå tills i morgon, Le Clos brukar utvecklas över ett par dagar.
Betyg kommer senare....
Dag 2: Vinet har utvecklat mer peppriga toner, rökt kött och våt jord. Frukten finns också med med mosade hallon och körsbär. Bra som vanligt, helt enkelt.
Le Clos 2007: 3,5p av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar